Fiets centraal in nieuwe toekomstplan

De fiets is een ideaal vervoersmiddel voor dagelijks gebruik en woon-werk-verkeer. CD&V Rotselaar pakt daarom uit met een ambitieus toekomstprogramma voor een vernieuwend fietsbeleid.

Momenteel is  de fiets in Rotselaar al enorm in trek voor recreatief gebruik. Met maar liefst 17 populaire fietsroutes en belangrijke fietsverbindingen, zoals de Demerdijk, is de gemeente gekend voor haar mooie fietsroutes.

fiets.jpeg

Fietsdeal: investeringsprogramma voor meer comfort en veiligheid
CD&V Rotselaar legt de lat hoger en wil de fiets als het milieuvriendelijke vervoersmiddel bij uitstek promoten voor dagelijks gebruik en woon-werk-verkeer. Omdat het steeds drukker wordt op de wegen, zet CD&V Rotselaar met een heuse fietsdeal in op de veiligheid en het comfort van de fietser. De inwoners kunnen met een actief fietsbeleid en gerichte fietscampagnes worden verleid om de keuze voor de fiets te maken op weg naar een sport-, jeugd- of culturele activiteit, om boodschappen te doen, naar het werk te gaan, familie en vrienden te bezoeken, …

Daarvoor is er een sterk investeringsprogramma nodig met gedurfde beleidskeuzes waarbij de fiets centraal staat. Rotselaar voert deze zomer trouwens al 24 fietsstraten in. CD&V wil na een grondige evaluatie van dit project een tweede fietsplan realiseren.  Het nieuwe toekomstplan garandeert, met een reeks concrete voorstellen, meer ruimte en veiligheid voor voetgangers en fietsers.

30 kilometer nieuwe fiets- en voetpaden
We streven naar fietsinfrastructuur van topkwaliteit. CD&V Rotselaar maakt zich sterk dat er in de komende beleidsperiode in totaal meer dan 30 kilometer nieuwe fiets- en voetpaden moeten worden aangelegd of vernieuwd.  Deze fietspaden zullen zorgen voor veilige fietsverbindingen tussen dorpscentra en trekpleisters, zoals scholen, sportcentra, het gemeentehuis en recreatiedomein ‘Ter Heide’. CD&V denkt hierbij onder meer aan nieuwe fietspaden in de Langestraat, Vakenstraat, Steenweg op Gelrode, Zallaken, Nieuwebaan, Grotestraat en Aarschotsesteenweg. Het is bovendien noodzakelijk dat  fietsen veilig en comfortabel kunnen worden gestald bij winkels, openbare gebouwen, scholen en ontmoetingsplaatsen.

Mobipunten
Daarnaast is CD&V Rotselaar voorstander om vier moderne mobipunten in te richten aan het treinstation (Heikant), het marktplein in Wezemaal, Werchter Brug en de rotonde in Rotselaar. Het zijn knooppunten op populaire plaatsen met onder meer beveiligde en overdekte fietsenstallingen, deelauto’s en -fietsen,  en elektrische laadpalen, WiFi en lockers. CD&V gaat ook voor camerabewaking aan grote fietsenstallingen om diefstal of vandalisme tegen te gaan.

Fietssnelweg
Een verlichte fietssnelweg die loopt via de treinstations van Aarschot, Wezemaal en Leuven zou bovendien een sterke impuls geven aan het fietsverkeer in onze regio. Fietssnelwegen zijn snelle, veilige en comfortabele verbindingen met een hoog fietspotentieel.  Het is ideaal voor het woon-werkverkeer van onze inwoners, maar ook interessant voor scholieren en recreanten. We willen dan ook dat de aanleg van deze fietssnelweg al in de eerste helft van de volgende beleidsperiode wordt opgestart.

Ondertunneling Langestraat
CD&V Rotselaar pleit tevens voor de snelle ondertunneling van de spoorweg in de Langestraat. Zodat gevaarlijke situaties voor overstekende treinreizigers worden vermeden en fietsers, voetgangers en auto’s aan het treinstation niet telkens voor  een gesloten overweg hoeven te wachten. CD&V wil daarnaast een fiets- en voetgangerstunnel die de Heirbaan en de Bert Leysenlaan verbindt evenals een rechtstreekse fietsverbinding tussen de Kruisboogstraat en de Valleilaan.

Permanent onderhoud: verdubbeling budget fiets- en voetpaden
Bovendien moet er werk worden gemaakt van een beter onderhoud van de bestaande fietspaden, zodat veilig en comfortabel fietsplezier gegarandeerd is op sneeuw- en bladvrije fietspaden. Daarom pleit CD&V ervoor om het onderhoudsbudget voor fiets- en voetpaden te verdubbelen. Een succesvol fietsbeleid is slechts mogelijk met een echte fietsdialoog waarbij de gemeente zoveel mogelijk inwoners betrekt om tot de juiste fietskeuzes te komen. En door prioriteit te maken van fietsveilige schoolomgevingen en samen met onze scholen de fiets te promoten, leren we onze kinderen bovendien al van jongs af aan te genieten van de fiets.