1 2 3 4 5

U bent hier

Spitstreinen afschaffen niet slim

"Spitstreinen naar Brussel schrappen is niet slim"

Pendelaars proberen nog tevergeefs op de al overvolle trein te geraken.

Rotselaars schepen en pendelaar Jelle Wouters trok onlangs van leer tegen de overvolle spitsuurtreinen die in het station van zijn woonplaats Wezemaal passeren.

"Spitstreinen naar Brussel schrappen is geen slim idee, dat bleek vanochtend weer maar eens", fulmineert schepen en ervaringsdeskundige Jelle Wouters (CD&V).

"Het is altijd wel wringen en dringen, maar vanmorgen was het er écht ver over: meer dan de helft van de mensen diende op het perron achter te blijven! Sinds het nieuwe vervoersplan half december in werking trad en er enkele belangrijke rechtstreekse spitsuurtreinen naar Brussel werden afgeschaft, is de capaciteit 's ochtends echt ruimschoots onvoldoende. Voor pendelaars die in Wezemaal opstappen is een zitplaats zo goed als uitgesloten, ze mogen al blij zijn als ze nog op de trein geraken. Onacceptabel, terwijl we toch genoeg betalen voor een vervoersbewijs, niet?"

Rotselaar protesteerde enkele maanden geleden al over het nieuwe vervoersplan, waarbij er enkele extra spitsuurverbindingen konden worden afgedwongen. Omdat die de 11016504_10153032524996206_832021682_n.jpgnood duidelijk nog niet ledigen, wil de schepen het probleem opnieuw via de gemeente bij de NMBS aankaarten.

"Het station van Wezemaal wordt duidelijk almaar populairder, niet alleen bij onze inwoners maar ook bij die uit heel wat naburige gemeenten. Ondertussen is het met op werkdagen gemiddeld een 700-tal opstappende reizigers zelfs een van de grootste lokale stations van Vlaams-Brabant. We vragen daarom een herstel van alle directe spitsverbindingen naar Brussel zoals voorheen, of dat er aan de huidige treinen die ons station aandoen ten minste meer wagons worden voorzien.

Mobiliteit is niet mijn bevoegdheid, maar ik ga de kwestie zeker met mijn bevoegde collega Christel Hendrix bespreken."

De NMBS zegt de situatie voortdurend te evalueren en waar nodig te zullen bijsturen.

Bron: HLN, 26 februari 2015, SPK


__________________________________________________

 

Drummen op een plekje in de trein in Wezemaal

In Wezemaal een plekje op de trein bemachtigen is tijdens de spitsuren geen sinecure. Zelfs de staanplaatsen zijn dan allemaal ingenomen, waardoor sommige reizigers moeten wachten op de volgende trein. Die laat echter soms een uur op zich wachten. Guido Govaerts

Wezemaal Sinds het nieuwe vervoersplan van de NMBS in werking is getreden, stoppen de rechtstreekse treinen niet meer aan de stopplaats in Wezemaal. 'Het gemeentebestuur heeft bij de bekendmaking van het nieuwe plan onmiddellijk gereageerd', zegt schepen Jelle Wouters (CD&V), die geregeld zelf met overvolle treinen te maken krijgt.

10178181_10153032524971206_248125533_n.jpg

'De NMBS heeft toen enkele toegevingen gedaan. Maar nu blijkt dat er geregeld geen plaats meer is. Zitplaatsen zijn voor de opstappers in Wezemaal al langer ondenkbaar, maar nu blijken zelfs de staanplaatsen al allemaal ingenomen. Voor wie niet mee kan, zit er niets anders op dan op het perron te wachten op de volgende trein. Die kan echter soms een uur op zich laten wachten. Zo blijven soms tientallen reizigers verweesd achter aan de stopplaats in Wezemaal.'

Waardig alternatief

Volgens Wouters heeft de NMBS geen rekening gehouden met het gegeven dat de stoptreinen die ingezet zijn ter vervanging van de rechtstreekse lijnen, minder capaciteit hebben.

'De treinreizigers hebben recht op een menselijke en klantvriendelijke behandeling door de NMBS', zegt de schepen. 'En die is er momenteel niet voor de reizigers in Wezemaal. Wij pleiten voor een duurzame oplossing en klantvriendelijk openbaar vervoer. De E314 is helemaal verzadigd. De treinen moeten een waardig alternatief bieden.'

Schepen van Mobiliteit Christel Hendrix (Open VLD) wil het probleem maandag op het schepencollege ter sprake brengen. 'We zullen de NMBS zeker vragen om een oplossing te zoeken voor de overvolle treinen', zegt ze. 'Er moet dringend een evaluatie komen. In 2013 stapten al zeshonderd reizigers op in Wezemaal. Intussen is dat aantal nog gestegen. Er zijn inspanningen gedaan voor de fiets- en autoparkings. Recent nog heeft de NMBS een woning aangekocht om er een kiss-and-rideruimte te kunnen aanleggen.'

Bron: HNB, 27 februari 2015, Guido Govaerts